Mikä ihmeen Halloween juhla. En tunnista
moista haamujen ja ”potaattinenien” pelottelujuhlaa
suomalaisuuteen kuuluvaksi. Vai onko suvaitsevaisuuden nimissä
oltava hiljaa moisesta pimeyden esiintuonnista ja ihannoinnista,
kristillisten arvojen kampeamisesta pakanuuden alkukantaiseen
puupökkelöiden ym palvontaan.
Marraskuun 5.s päivä on kalenterin
mukaan Pyhäinpäivä.
Halloween ei ole sitä muuttunut
kristilliseksi juhlaksi, vaikka on yrittänyt. Se on kristillinen
juhla.
Uuspakanuus on kyllä ottanut
Halloweenin avosylin vastaan, koska sillä voi leikkimielisyyden
varjolla vetää lapsia noituuden maailmaan. Tähän loveen ovat
langenneet useat koulut jopa päiväkodit opettajineen. Ai niin,
eihän suvaitsevaisuuden nimissä saane tätäkään ilmiötä
arvostella. Suvaitsevaisuuden nimissä pitää ottaa vastaan
kaikenmaailman hölynpölyä, mutta kansamme kestävää kristillistä
arvoperustaa tulee murentaa pakanallisilla menoilla.
Toivottavasti vastuulliset vanhemmat
heräävät viimeinkin. Lasten peloittelijat, nämä mörköhahmot
moottorisahojen kanssa on jo liian konkreettista. Toivon vanhempien
ohjaavan lapsiaan tuntemaan maamme kristillisiä arvoja, ja jättävän
noituuden ja pimeyden syvyyksiin viettelijät omaan eksytykseensä.
Suomalainen pyhäinpäivä ei ole
lakanat korvissa juoksentelevien haamujen-, taikka irvistelevien
kurpitsoiden juhla.
Pyhäinpäivä on sulautuma kahdesta
juhlasta, kaikkien pyhien päivästä ja kaikkien uskovien vainajien
muistopäivästä. Siten muistelun kohteena ovat sekä kaikki
kristikunnan marttyyrit että muut uskossa Kristukseen kuolleet. Sana
pyhä ei kuitenkaan viittaa vain kuolleisiin. Jokainen Kristuksen oma
on pyhä. Hän on uskossa osallinen näkymättömästä pyhien
yhteydestä.
Pyhäinpäivän viettoon liittyy
monenlaisia tapoja, joista osa periytyy vanhemmasta kekrin vietosta.
Kekri on suomalainen syysjuhla. Entisaikaan kekrinä
juhlittiin sadonkorjuuta ja vuoden vaihtumista. Kekriä vietetään
edelleen, ja viime vuosina se on saanut uusia muotoja aina
lähiruokamarkkinoihin asti. Kekrin ytimessä ovat yhteisöllisyys
yli sukupolvirajojen, irtiotto arjesta sekä tietysti herkuttelu
uuden sadon antimilla. Kekrin
aika ulottuu syyskuun lopulta marraskuun alkuun, Mikkelinpäivästä
Pyhäinpäivään. Tähän saumaan on tungettu pakanallinen
Halloween.
Uudempaan kerrostumaan taas kuuluu
päivän viettäminen hiljaisissa ja hartaissa tunnelmissa –
hautojen kunnostaminen talvea varten sekä kynttilöiden ja kukkien
vieminen haudoille. Erityisesti toisen maailmansodan jälkeinen aika
sankarihautoineen on saanut monet ihmiset kunnioittamaan sukunsa
vainajia pyhäinpäivänä kukin ja kynttilöin.
Kristillisestä näkökulmasta
pyhäinpäivässä olennaisinta on ajatus kuoleman voittamisesta,
uskovien kristittyjen kilvoittelusta tämänpuoleisessa ja autuudesta
tuonpuoleisessa. Kristilliseen pyhäinpäivään kuuluukin vainajien
muistelun lisäksi myös toivo, sillä kuolema ei merkitse loppua,
vaan ikuista elämää Kristuksen tuomassa valkeudessa, josta
pyhäinpäivän kynttilöidenkin ajatellaan muistuttavan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti