” Ja tapahtui niinä päivinä, että
keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle
pantava.”
Siitä se lähti. Maailman
sosialisointi. Kaikkea kaikille. Onko se paha asia, jos veroilla
kustannetaan yleisiä palveluita. Palveluita, joita saat
sairastuessa, että saat yleisen ja yhtälaisen perusopetuksen,
lapsilisiä maksetaan, vanhukset hoidetaan, vammaisille turvataan
apua ja mahdollisuus osallistua tasavertaisena elämään ja monia
muita tärkeitä asioita.
Ei suinkaan. Mutta millälailla ja
keneltä ja kuinka paljon veroja kerätään. Se on jo isompi
kysymys.
Sydäntä riipaisee, kun yrittäjä
kertoo aikovansa siirtää yritystoimintansa naapurimaahan verotuksen
kohtuuttomuuden vuoksi. Siis pois Suomesta. Ja vero kertymä siltä
osin kapenee Suomelta. Eikä vain yksi yrittäjä näin ajattele.
Joku yritys joutuu lopettamaan yrittämisensä veroviidakon vuoksi.
Mielenkiintoisia ovat monien maatalousyrittäjien tarinat. Yön
hiljaisina hetkinä hikoillaan paperihommissa milloin minkin
direktiivin nypläämisessä. Pitsin nyplääminenkin on paljon
helpompaa tai oliskohan jos alkaisi tuotannon tapaan virkkaamaan.
Varmaan määriteltäis tiukka seula sitäkin varten. Takaisin
maaseudulle. Possuista ei paljon jää, maitotilit hupenee, mullikat
saa ammua huvikseen isäntänsä perään. Isännällä on huoli
Eu-tarkastajan vieailusta mittatikkunsa kanssa . Onkohan hän pian
tulossa syynäämään maitani ja mantujani tai lanttujeni kokoa. Hui
sentään.
Jotain on pahasti pielessä rakkaassa
maassamme. Verojen keräämisestä on tullut kuin huuma. Sillä
luullaan kaikki pelastettavan, lamakin.
Yksi tekijä Rooman valtakunnan tuhoon
oli, jatkuva verojen keräämisen lisääminen ja tuhlaileva elämän
tapa.
Verotus on kylmä ja ahnas. Määritelmä
sanoo:
Vero-oikeudellisesti verolla
tarkoitetaan yksityisen (verovelvollisen) julkiselle vallalle
(veronsaajalle) maksamaa julkisyhteisön yksipuolisesti määräämää,
pakollista ja lakimääräistä rahasuoritusta, johon julkisen vallan
eli veronsaajan puolelta ei liity välitöntä vastasuoritusta. Vero
on siis eräänlaista vastikkeetonta pakkoperintää, josta päättää
nykyisin yleensä demokratia. Veronsaaja ei suorita maksajalle siitä
välitöntä vastiketta, vaan veroilla rahoitetaan julkisyhteisöjen
toimintaa niiden hoitaessa keskeisiä palveluita yhteiskunnassa.
Verot eroavat veronluonteisista
maksuista siinä, että veronluonteinen maksu on korvausta jonkin
edun käyttämisestä. Veron ja maksun välinen raja ei aina
kuitenkaan ole selvä. Julkisyhteisöt tarjoavat verovarojen avulla
erilaisia merkittäviä palveluita, mutta ne eivät ole suorassa
yhteydessä veronmaksuun/maksajaan. Verojen ei siis suoraan voida
katsoa olevan korvausta saaduista yhteiskunnan palveluista.
Veronsaajia (fiscus) ovat valtion
kassa eli valtio, kunnat tai muut julkisyhteisöt (Suomessa
evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkko,
kansaneläkelaitos, metsänhoitoyhdistys tai metsäkeskus ja näiden
lisäksi EU).
Mutta samaan aikaan kun keisari pisti
maailmansa verolle tapahtui myös vastavoiman, Jumalan maailman
suosion osoitus. Tästähän tulee mielenkiintoista. Siitä
ehkä seuraavalla kerralla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti